Quinoa – regina ȋn alimentație

Deși apartine familiei Chenopodiaceelor, Quinoa este fecvent asimilată cerealelor, datorită aspectului și utilizărilor similare.

Originară din țara incașilor, quinoa reprezintă principala sursă de hrană pentru locuitorii platourilor ȋnalte ale Boliviei. Conform tradiției, planta este cultivată manual, pe sol fertilizat cu bălegar de lama, recoltată tot manual ȋn luna Mai de către localnici. Planta poate atinge o ȋnălțime de 2 m și are semințele ȋn vârf, grupate sub forma unor ciorchini conici.

Quinoa este una din plantele cele mai nutritive din lume. Boabele sale sunt bogate ȋn proteine atât cantitativ cât și calitativ (proteine superioare datorită diversității amino-acizilor prezenți). Ȋn plus conținutul său bogat ȋn acizi grași esențiali, ȋn minerale (fier, calciu, magneziu ) și fibre face din quinoa un aliment complet și modern.

Exista numeroase varietăți de quinoa, ȋnsă cea mai apreciată dintre toate este Quinoa Real (quinoa regală), care are bobul mare și o valoare nutrițională crescută. Apreciată pentru dimensiunea boabelor și aportul proteic crescut, quinoa real este mai deschisă la culoare, iar din punct de vedere al conținutului nutrițional, aceasta conține (per 100 gr):

– proteine: 12,5 gr

– lipide: 5,5 gr

– glucide: 63,7 gr

– minerale: 2,2 gr

– valoare energetica: 354 Kcal/1499 Kj

Ca valoare proteică, 150 gr de quinoa este echivalentul unui ou, iar cantitatea de proteine conținută este net superioară cerealelor obișnuite. Quinoa conține amino-acizi esențiali și nu conține gluten, un complex proteic pe care majoritatea cerealelor ȋl conțin și care nu este tolerat ȋntotdauna de organismul uman, multe persoane având contraindicații medicale privind cantitatea de gluten din mâncare.

Foarte similar cu cerealele este și conținutul de glucide, quinoa fiind astfel o foarte bună sursă de energie pe parcursul ȋntregii zile. Cantitatea de acizi grași nesaturați și acizi grași esențiali este de trei ori mai mare decât la alte cereale, realizându-se astfel un aport corect de oligo-elemente ȋn cadrul unei diete echilibrate.

Conținutul ridicat de fibre (10%) și prezența ȋn cantități peste medie a mineralelor (magneziu, fier, potasiu) face din quinoa un aliment indispensabil ȋn dieta sugarilor și bebelușilor (conține lecitină, arginină și histidină), mamelor care alăptează (este și galactogen), sportivilor, vegetarienilor, fameilor ȋnsărcinate care necesită un aport crescut de proteine, minerale și vitamine, precum și a celor cu intoleranță la gluten.

Quinoa se găsește ȋn comerț sub formă de boabe (prefierte sau dure), fulgi, făină, pudră instant pentru bebeluși, dar și ȋn diverse amestecuri de cereale pentru mic dejun sau ca făină ȋn compoziția pastelor făinoase.

Din punct de vedere al preparării, quinoa se poate fierbe, găti la aburi, consuma ȋn salate sau ca garnitură la diverse mâncăruri, la micul dejun, iar făina se poate utiliza atât la preparatele sărate (pâine, saleuri), cât și la cele dulci. Pastele făinoase cu quinoa sunt foarte variate, dar preferatele mele sunt cele cu usturoi și pătrunjel! 🙂

Sursa foto: bp.blogspot.com

2 Responses to Quinoa – regina ȋn alimentație

  1. exista paste din guinoa in comert? mar interesa deoarece am intoleranta la gluten

  2. Eu le folosesc pe cele de la Euronat, importate de Shoppiness.ro
    Presupun ca sunt si in magazinele bio din oras, dar eu prefer sa le cumpar online. Am vazut ca au si o gama intreaga de produse fara gluten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *