Gimnastica la birou

Cu cât viața devine mai agitată, cu cât petrecem mai mult timp la birou, ȋn fața monitorului și lipiți de scaun, cu atât mai acut resimțim micile discomforturi (amorțeli, spate ȋnțepenit, tensiune la coloana cervicală etc) sau marile probleme asociate sedentarismului. Probabil că ne-am dori cu toții să putem dedica mai mult timp plimbărilor ȋn natură sau mersului la sală, sau măcar mersului pe jos, dar urgența cu care trebuie să ajungem mereu la birou sau acasă sau ȋn alte zeci de locuri ȋn fiecare săptămână ne răpește și această mică plăcere a mersului pe jos și ne crează dependența de mașină, taxi sau mijloacele de transport ȋn comun.

Dar, cu toate acestea, sunt mici exerciții pe care le putem face chiar și din scaunul de la birou și, urmând niște reguli simple, putem atenua cu succes multe dintre urmările neplăcute ale vieții de birou.

Ca la orice activitate, și pentru activitatea de birou creierul are nevoie de oxigen. Așadar, dacă este posibil, deschideți de câteva ori pe zi fereastra (chiar dacă este cald afară; aerul condiționat nu este foarte bun pentru organism) și inspirați profund. Tot la capitolul oxigenare (a celulelor de data asta) intră și consumul de apă. Sau ceai. Stim deja că trebuie să consumăm minum 2 litri de lichide pe zi, mai ales pe timp de vară.

Dar poate nu știați că sucul ȋndulcit, cafeaua și alcoolul nu intră ȋn lista de lichide indicate pentru consumul zilnic (nu hidratează, ci mai mult deshidratează corpul). Iar cei 2 litri de lichide nu trebuie băuți forțat, câte 2 căni o dată, ci treptat pe parcursul zilei. Cel mai indicat ar fi să aveți sticla sau cana cu apă lângă dumneavoastră, și să beți câte 1-2 guri de apă la câteva minute, fără a vă forța. Eu personal pun și o felie de lămâie ȋn cana cu apă, pentru a fi mai fresh 🙂

Tot foarte cunoscut este și faptul că trebuie să ne odihnim ochii și creierul câte 10 minute după fiecare oră de muncă (mai ales ȋn fața calculatorului). Ȋn timp ce ne odihnim ochii putem să facem și ceva exerciții ușoare, fără a deranja colegii sau poate chiar ȋmpreună cu colegii.

Ȋn timp ce stați pe scaun, ȋndreptați spatele și lipiți-l de spătarul scaunului și rotiți umerii, ȋn față și ȋn spate, cu mișcări lente și repetate. Tot pentru umeri puteți să ridicați pe rând câte un braț ȋn plan vertical și unul ȋntins ȋn față. Țineți-le așa timp de 3 secunde și apoi schimbați. Repetați de câteva ori exercițiul.

Scaunul de birou ar trebui să ne fie un bun prieten, ergonomic și cu suport lombar. Dar, cum rareori se ȋntâmplă să fim consultați ȋn alegerea scaunului de birou, ne mulțumim cu ce primim. Pentru a preveni formarea varicelor este indicat să ținem picioarele puțin ridicate de la sol. Dacă vă permite spațiul, amplasați o mică băncuță (sau chiar o cutie din carton mai dur) sub birou pe care să vă sprijiniți tălpile ȋn timp ce lucrați. Acest lucru va face circulația sângelui ȋn picioare mult mai facilă și vă veți simți picioarele amorțite mult mai rar.

Ȋn pauza de lucru este indicat să părăsiți scaunul, să faceți câțiva pași prin birou sau chiar ȋnafara lui, eventual ȋn curte sau ȋntr-un parc, dacă vă permite timpul. Dacă nu puteți părăsi biroul ȋn pauză, executați mici exerciții de flexare a genunchiului și ȋntindere a lui de pe scaun. Ȋntindeți piciorul și apoi readuceți ȋn poziția de genunchi flexat. Repetați de câteva ori pe zi.

V-aș spune că ar fi indicat să urcați pe scări ȋn loc de a folosi liftul, dar știm cu toții că e mai ușor de dat sfaturi decât de respectat, nu? Așa că vă las pe voi să decideți dacă beneficiile urcatului pe scări, respectiv tonifierea mușchilor fesieri și a gambelor merită cele câteva minute suplimentare până ajungeți ȋn fața calculatorului 🙂

Și, nu ȋn ultimul rând, să nu uităm să zâmbim. Aduceți cu voi o floare la birou sau folosiți post-it-uri de diverse culori, sau cumpărați-vă un mouse ȋn formă de broscuță verde, sau orice alt gest mărunt care aduce culoare ȋn viața de birou și vă face să zâmbiți.

Spor la muncă!

Sursa foto: Cristi Rosca, eva.ro; amitbhawani.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *